Wat hebben we ervoor gedaan?
Sport
Sporten bevordert onderlinge sociale betrokkenheid en maatschappelijke participatie. Sporten en bewegen draagt bij aan een gezonde(re) leefstijl. Daarmee is sporten en bewegen ook een belangrijk instrument in het voorkomen van fysieke en psychische klachten. We stimuleren daarom in de breedte dat iedereen aan sport- en beweegactiviteiten kan deelnemen en zetten in op een gezonde leefstijl van inwoners.
Wij ondersteunen sport door het beschikbaar stellen van gebouwen, sportvelden en -banen en subsidies. Gelet op demografische ontwikkelingen, de grote en versnipperde hoeveelheid aan sportaccommodaties in Leudal en het belang van sport in het algemeen worden vernieuwing en samenwerking tussen sportaccommodaties en –disciplines in Leudal door ons ondersteund en waar mogelijk gefaciliteerd door onder andere inzet van de Subsidieregeling Ôs Dörp. Zo ondersteunden en ondersteunen wij de samenwerkende voetbalverenigingen van Grathem, Kelpen-Oler, Hunsel en Ell, de Open Club Roggel, Maasveld en samenwerkende handboog- en duivensportvereniging in Heythuysen. Daarnaast stimuleren wij in ons vastgoed- en accommodatiebeleid samenwerking tussen onderwijs, maatschappelijke instellingen en sport. Als concreet voorbeeld kan hierbij scholengemeenschap Ursula genoemd worden. Door het teruglopend leerlingenaantal kan de huisvesting van deze scholengemeenschap tevens ingezet worden als huisvesting voor andere maatschappelijke instellingen. Ook kan de sportvoorziening van Ursula ten behoeve van verenigingen en lokale gemeenschap ingezet worden.
Kerngezond
Kerngezond is een programma dat gericht is op gezonde voeding, gezond bewegen en gezond gedrag. Kerngezond organiseert hiervoor al jarenlang activiteiten voor leerlingen van de basisscholen Roggel, Neer, Heythuysen, Haelen. Dit gebeurde dan ook in 2018. In schooljaar 2018-2019 doen ook de basisscholen in Horn, Buggenum en Heibloem mee. Ouders, lokale verenigingen en bedrijven zijn actief betrokken.
De inzet van het programma Kerngezond wordt als positief ervaren. Voor het schooljaar 2018-2019 wordt het programma door ons gefinancierd op basis van combinatiefunctionarissen. In de in 2018 gestarte herijking van combinatiefunctionarissen wordt kerngezond meegenomen. Zo mogelijk zal het programma een structureel aanbod binnen het basisonderwijs worden.
Subsidiebeleid
Leudal kent een actieve gemeenschap. Dat blijkt uit het veelzijdige verenigingsleven en uit de
betrokkenheid van inwoners bij hun directe woon- en leefomgeving. De gemeente ondersteunt activiteiten en initiatieven op het gebied van jeugdwerk, sport, cultuur, zorg en recreatie. Veel activiteiten worden door de gemeente mede gefaciliteerd door middel van subsidies en accommodaties. In 2016 is besloten om over te gaan tot modernisering van de bestaande subsidiesystematiek. Deze moderne systematiek sluit aan bij het duale stelsel waarbij de raad de kaders stelt en het college met de uitvoering is belast. Het effect van het nieuwe subsidiebeleid was pas vanaf 2018 volledig merkbaar, gelet op het overgangsjaar 2017. Om deze reden is vooralsnog vastgehouden aan een jaarlijkse subsidieverstrekking. Daarnaast zijn er ook nog andere ontwikkelingen die een invloed kunnen hebben op het voorliggende subsidiebeleid, zoals bijvoorbeeld het accommodatiebeleid.
Bij de vaststelling van het subsidiebeleid is nadrukkelijk aandacht gevraagd voor controle en verantwoording van de subsidies. De ingediende ledenlijsten worden gecontroleerd. Leden worden afgezet tegen onze eigen gemeentelijke basisregistratie. In de herijking van het proces subsidies zal dit punt nog een keer afzonderlijk worden meegenomen en bekeken worden in hoeverre bijstelling van het huidig proces tot subsidieverstrekking noodzakelijk wordt geacht. In 2018 is, in combinatie met een doelmatigheidsonderzoek, gestart met een (interne) evaluatie van het subsidiebeleid. Op basis van deze evaluatie en een nog te starten externe evaluatie worden in 2019 voorstellen gedaan aan college en gemeenteraad.
Kunst en cultuur
De gemeente Leudal beschikt niet over een kunst- en cultuurbeleid. Op elementen is (subsidie)beleid ontwikkeld, maar een overall-visie ontbreekt. Diverse kunst- en cultuurelementen worden op dit moment gesubsidieerd of anderszins gefinancierd zonder onderliggend beleid. Deze situatie is niet langer wenselijk. In het coalitieakkoord is de intentie geuit om in 2019 te beschikken over het nieuwe beleid. Het eindresultaat moet een integraal kunst- en cultuurbeleid zijn, waarin de ambitie van Leudal duidelijk naar voren komt.
In 2018 zijn wij gestart met de voorbereidingen op dit beleid. De volgende uitgangspunten worden daarbij aangehouden:
- Verbeteren samenwerking tussen gemeente en spelers (culturele verenigingen en instellingen), alsook tussen spelers onderling
- Het betrekken van jongeren
- Het ontwikkelen van nieuwe initiatieven
- Laagdrempelige toegang tot kunst en cultuur
De beoogde effecten zijn een betere bekendheid en toegankelijkheid van het aanbod bij inwoners van de gemeente, alsook een vernieuwing van dit aanbod.
Welzijnswerk
Welzijnswerk bevordert de sociale cohesie in Leudal. De inzet van het welzijnswerk wordt gevolgd en is in 2018 geëvalueerd.
Deze evaluatie heeft geresulteerd in een nieuw werkplan 2019-2022, waarbij gewenste effecten zijn opgenomen in plaats van activiteiten. Verder is in 2018 een aanzet gedaan voor een kwartaalrapportage op effecten en een gewijzigde bekostigingssystematiek voor welzijnsstichting Synthese.
Wat heeft het gekost?
Sociale cohesie | (bedrag x 1.000) | |||
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2018 | Begroting na wijziging 2018 | Geboekt 2018 t/m periode | Realisatie - begroting | |
Lasten | 4.225 | 4.902 | 4.053 | -849 |
Baten | -332 | -431 | -411 | 20 |
Mutatie reserves | -293 | -1.019 | -626 | 393 |
Resultaat | 3.601 | 3.452 | 3.017 | -435 |
Budgetverantwoording
Sportbeleid
Lagere uitgaven hebben te maken met het budget combinatiefunctionarissen. In 2019 wordt het beleid met betrekking tot combinatiefunctionarissen herijkt. Saldo 2018 wordt in de vorm van gecommitteerde reserve meegenomen naar 2019.
Binnensport
Hogere lasten zwembaden heeft te maken met de bijraming van subsidie voor het zwembad in Neer. Deze subsidie was aanvankelijk tot 2018 in de begroting opgenomen.
Kunst- en cultuurbeleid
Lagere lasten kunstbevordering- en beoefening hebben enerzijds te maken met minder uitbestede werkzaamheden met betrekking tot onderhoud en reparatie van kunstvoorwerpen. Anderzijds heeft het te maken met geraamd, maar nog niet ingezet budget voor ontwikkelingen in het kader van cultuurbeleid.
Stimulering burgerparticipatie
- De subsidieregeling Ôs Dörp is wat betreft ontwikkel- en procesbegeleiding minder aangesproken dan begroot. Dit heeft vooral te maken met de nog verder door te voeren wijze van burgerparticipatie en de doorontwikkeling van procesregie. Het restant budget is niet opgenomen in de gecommitteerde reserve 2019. Middels resultaat bestemming wordt voorgesteld om € 200.000 in de reserve FMA te storten en € 154.000 in te zetten voor de uitbreiding van 1 FTE beleidsondersteuning.
Binnen het Fonds Maatschappelijke Activiteiten (FMA) zien we een jaarlijkse toename (verdubbeling) in aanvragen. Het restant FMA van €117.800 blijft in de reserve FMA. Het restbudget 2018 voor subsidie gerelateerde ontwikkelingen van €46.600 gaat over naar de algemene middelen.