Jaarstukken 2018

Projecten

(bedrag x 1.000)

Indicatie

Indicatie volume investering

Indicatie subsidie bijdrage

Indicatie aandeel gemeente

Kredietvotering 2018

Uitgaven 2018

Fasering

Majeure projecten

Burgerinitiatieven

Voorbereidingskrediet fusie scholen Haler, Hunsel, Ittervoort, Neeritter

200

200

108

2019

Fusie scholen Haler, Hunsel, Ittervoort, Neeritter

4.800

4.800

0

2019

Aanvullende verkeers-maatregelen fusie scholen

P.M.

P.M.

2019

Voorbereidingskrediet 't Maasveld

100

100

56

t Maasveld (voorheen park Leudal-Oost)

1.500

P.M.

1.500

0

2019

Wielerbaan

820

820

0

2019

Voorbereidingskrediet Sport Kelpen-Oler, Grathem , Ell en Hunsel

250

250

65

Sport Kelpen-Oler, Grathem, Ell en Hunsel

2.750

P.M.

2.750

0

2019

Aanvullende verkeers-maatregelen fusie sport

756

756

0

2019

Open club Roggel

225

225

0

2019

Subtotaal

11.401

10.851

550

229

Lokale projecten

Fietspad Spoorbrug Buggenum

7.100

-3.500

3.600

0

2019

Fietspad Heldenseweg

1.700

-680

1.020

0

2019

Herinrichting Napoleonsweg Neer

P.M.

P.M

2020

Herinrichting oude kern Baexem

3.500

-1.750

1.750

0

2020

Fietspad, ontbrekende schakel Horn N280

691

0

2020

Zevenellen

1.000

-508

492

0

2019

Subtotaal

13.300

-6.438

7.553

0

Totaal

24.701

-6.438

18.404

0

Algemeen
De uitgaven op de voorbereidingskredieten ten aanzien van de projecten HEGG, HINN en 't Maasveld zijn terug te vinden in de investeringsoverzichten programma 1 en 2.

Fusie scholen, Haler, Hunsel, Ittervoort, Neeritter

In de raadscyclus van mei 2018 heeft de gemeenteraad ingestemd met de locatie Kallestraat in Hunsel ten behoeve van het nieuwe speel- en leercentrum voor de 3 fuserende scholen in Hunsel, Ittervoort en Neeritter. Van rechtswege is Stichting Primair Onderwijs Leudal en Thornerkwartier (SPOLT) bouwheer en daarmee verantwoordelijk voor de realisatie en de planning. Gemeente Leudal is verantwoordelijk voor de financiering en daarnaast voor  de verkeersveiligheid en de inrichting van de openbare ruimte. Vanuit haar publiekrechtelijke rol faciliteert de gemeente het proces op het vlak van planologie en vergunningen. De medezeggenschapsraden van de 3 scholen dienen nog in te stemmen met de fusie. Dat neemt meer tijd in beslag dan in eerste instantie verwacht. Daarom loopt de geplande opening van de school in september 2020 een aantal maanden vertraging op.

Sport Kelpen-Oler, Grathem, Ell, Hunsel
In de raadscyclus van februari 2018 heeft de raad ingestemd met de keuze voor de locatie Oranjestraat in Kelpen-Oler voor de accommodatie voor de voetbalverenigingen van Hunsel, Ell, Kelpen-Oler en Grathem. Een aanvullend onderzoek heeft uitgewezen dat deze locatie niet zonder meer geschikt is voor de aanleg van voetbalvelden, maar dat er geen onoverkomelijke technische obstakels zijn om deze locatie verder te ontwikkelen tot voetbalaccommodatie. Er is een stuurgroep opgericht bestaande uit de verantwoordelijke portefeuillehouder en de voorzitters van de verenigingen. Zij hebben de opdracht aangenomen om de nieuwe accommodatie te realiseren. Daarnaast werkt een projectgroep bestaande uit specialisten van de verenigingen, ambtelijke medewerkers en externe deskundigen aan het ontwerp voor de nieuwe accommodatie. In de eerste helft van 2019 wordt het eerste ontwerp voor het sportpark verwacht. De opening van de nieuwe accommodatie staat gepland voor september 2020.

Renovatie sportpark Houtrust Haelen

De renovatie plannen voor onder andere het verduurzamen van de veldverlichting en het ombouwen van het handbalveld naar een oefenhoek voor het voetbal, zijn in 2018 uitgevoerd en afgerond.

Fietspad Heldense weg

De realisering van dit fietspad is als toonaangevend project opgenomen in het provinciale Uitvoeringsplan Fiets. Daarmee is medefinanciering door de provincie tot in ieder geval 40% verzekerd. In maart 2018 is de beschikking ontvangen. Aanleg van dit vrij liggend fietspad heeft hoge prioriteit.
In de 2 e helft van 2018 is opdracht gegeven voor de opstelling van het bestemmingsplan om het fietspad te realiseren. Eind december 2018 was het 1 e concept gereed. Ook zijn met de perceeleigenaren persoonlijke gesprekken gevoerd. Inmiddels zijn de grondaankoopgesprekken gestart. Het streven is om, afhankelijk van de te doorlopen procedures, in 2019 te starten met de aanleg.

Herinrichting Napoleonsweg Neer
De Napoleonsweg (N273) in de kern Neer is een Provinciale weg. Enkele jaren geleden hebben provincie en gemeente al met elkaar van gedachten gewisseld over een mogelijk toekomstige inrichting. Uitgangspunt was een 50 km/uur inrichting met gescheiden rijbanen. Voor de kruisingen werd gedacht aan een rotonde op de kruising Heldenseweg, een rotonde annex komversterker op de kruising Maasweg (richting bedrijventerrein  Soerendonk) en aanpassing van de komgrens aan de zuidzijde (nabij Kruisstraat). In 2017 werd nog gedacht dat de provincie in 2018 zou starten met de voorbereiding van een herinrichting van de Napoleonsweg in de kern Neer. De herinrichting van de Napoleonsweg in Neer maakt inmiddels deel uit van een provinciale lijst van projecten waarover de provincie moet beslissen wanneer en op welke wijze deze uitgevoerd gaan worden.

N280 – Ontwikkelingsas

In het coalitieakkoord 2018-2022 is opgenomen dat we constructief samenwerken met de provincie om de N280 te realiseren op basis van de gesloten realisatieovereenkomst.
Op 28 maart 2018 is deze realisatieovereenkomst tussen de provincie Limburg en de gemeente Leudal ondertekend. In deze overeenkomst is de scope van het werk beschreven. Ook zijn de financiële bepalingen vastgelegd. De initiële bijdrage van de gemeente Leudal bedraagt €3.800.000 op een totaal projectbudget van €74.932.000. Ook is opgenomen in de realisatieovereenkomst dat:

  • De provincie aan de gemeente een bijdrage verstrekt van €223.000 inzake de overdracht van     provinciale infrastructuur aan de gemeente.
  • De gemeente van de provincie een bijdrage ontvangt van maximaal €1.750.000 voor de herinrichting van het te vervallen gedeelte N280 in de bebouwde kom van Baexem.
  • De gemeente van de provincie een bijdrage ontvangt van maximaal €157.000 voor de inrichting van den 30km/u zonde op de Rijksweg in Horn.

In februari 2018 heeft de gemeenteraad ingestemd met het voornemen van de provincie om een Provinciaal inpassingsplan op te stellen voor de reconstructie van de N280-west, wegvak Leudal. In het plan wordt een tweezijdige ontsluiting van de Hubert Cuyperslaan op de N280 meegenomen. Naar verwachting wordt het PIP in april 2019 door Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg in procedure gebracht.

Dijkring 74 in relatie tot Ontwikkeling Maasfront

Vanuit gebiedsontwikkeling en toeristische speerpunten vindt een opwaardering plaats van het Maasfront in Hanssum. Hierdoor wordt de poort van Leudal vanuit de Maas geaccentueerd
Daarnaast zijn de onderstaande ontwikkelingen van belang:

  • opwaarderen Maasfront (lage gedeelte);
  • herinrichting bestaande rijbaan inclusief aanpassen bestaande riolering;
  • herontwikkeling voormalig Viteliaterrein inclusief realisatie parkeerterrein.

De uitvoering van deze herontwikkeling is in 2018 gestart en wordt medio 2019 afgerond.

Als rode draad hierin loopt het hoogwaterbeschermingsproject van Waterschap Limburg. Hierin worden aanpassing in 2019 en 2020 gerealiseerd aan de bestaande coupures, wordt de keermuur verhoogd en worden de groene kades verhoogd. In afstemming met Waterschap Limburg is in 2018 al meer duidelijkheid ontstaan in het tijdpad van de werken van het Waterschap Limburg  in relatie met de gemeentelijke werken in kader van de ontwikkeling van het Maasfront. Met als resultaat dat er in het eerste half jaar van 2019 een gezamenlijke gedetailleerde planning wordt opgesteld met de doelstelling zo weinig mogelijk hinder voor de omgeving.

Dijkring 75 Buggenum
Om Buggenum vanuit de Waterwet te beschermen tegen hoogwater van de Maas ligt er een aanzienlijke opgave voor de dijkverhoging. De bestaande dijk dient met ruim 2 meter te worden verhoogd.
Ondanks dat Leudal zich tegen de door de stuurgroep uitgesproken voorkeur heeft verzet. Heeft het dagelijks bestuur van het waterschap Limburg het voorkeursalternatief inmiddels vastgesteld. Het voorkeursalternatief volgt grotendeels het bestaande tracé van de dijk, verlengd met aansluitingen op de hoge grond. Ter hoogte van het Maasfront wordt de kering rivierwaarts verlegd en de van oudsher aanwezige verbinding met de Maas hersteld. Ook worden de aanlegsteigers verplaatst.
Binnen dit voorkeursalternatief bekijkt het waterschap welke optimalisaties mogelijk zijn voor de kering die aansluit op de hoge grond bij de Berikstraat en voor het inpassen van de te versterken dijk op het huidige tracé in het Buggenummerbroek.

Daarnaast bekijkt het Waterschap hoe en welke meekoppelkansen er zijn.

't Maasveld Neer
Voor de ontwikkeling van Park Leudal-Oost – tegenwoordig genoemd ’t Maasveld – heeft 2018 gestaan in het licht van de uitwerking van het raadsbesluit van 12 december 2018. Het besluit bleek op meerdere wijzen interpretabel te zijn. Dat maakt dat de raad in de cyclus van september 2018 haar besluit heeft geëxpliciteerd:

  • men stelt € 500.000 inclusief BTW beschikbaar voor de renovatie van de bestaande sporthal;
  • een bedrag van € 1.000.000 inclusief BTW voor de realisatie van de Open Club-gedachte op het sportpark;
  • daarnaast draagt men het college op om medewerking te verlenen aan de realisatie van een wielerbaan op het sportpark in Neer.

De realisatie van de een nieuwe sporthal heeft de raad uitdrukkelijk afgewezen. De initiatiefnemers zijn met deze uitgangspunten aan de slag gegaan. In het eerste kwartaal van 2019 zijn deze plannen gereed, waarna de provincie gevraagd wordt om bij wijze van cofinanciering een subsidie beschikbaar te stellen voor de realisatie van de wielerbaan.

Gebiedsontwikkeling Baexem
Dit project is in de lijst van team Projectbureau (Teamplan 20 februari 2019) tijdelijk ‘on hold’ gezet omdat er een directe koppeling is met het project N280. Laatstgenoemde project zal de kaders voor de gebiedsontwikkeling Baexem moeten geven en is vooralsnog niet zover. Naar verwachting wordt dit in 2020 weer actueel. Tot die tijd is besloten dit project uit de lijst van majeure projecten te halen.

ga terug