Jaarstukken 2018

Bestuurlijke hoofdlijn

Voor 2018 hebben wij een aantal focuspunten bepaald in de Programmabegroting 2018 – 2021. In deze ‘bestuurlijke hoofdlijn’ worden deze speerpunten tegen het licht gehouden en bekeken in welke mate ze gerealiseerd zijn.
Voordat deze focuspunten de revue passeren, willen wij erop wijzen dat in de volgende paragraaf de financiële hoofdlijn wordt gepresenteerd. De paragraaf erna bevat een rapportage over de majeure projecten.

Ondermijning
Conform het door de Raad vastgestelde projectplan is, op het vlak van ondermijning in 2018, ingezet op een aantal acties, te weten:

  • het creëren van bewustwording bij raadsleden en ambtenaren;
  • vaststelling van een nieuw Damoclesbeleid;
  • actualisering BIBOB-beleid;
  • extra Rijksmiddelen aangevraagd, die ook aan onze gemeente en gemeente Nederweert zijn toegekend.

Volkshuisvesting
Wij zien op de woningmarkt dat de economie weer goed draait met alle gevolgen die daar bij horen. Dit is vooral zichtbaar in de afronding van lopende bouwplannen en particuliere initiatieven.
Senioren wonen steeds langer zelfstandig. Verduurzaming van de bestaande woningvoorraad is dan ook nodig voor wonen met zorg. Ook de toegang voor starters tot koopwoningmarkt blijft een aandachtspunt. De startersleningen zijn daarom gecontinueerd onder voorwaarde van cofinanciering door de Provincie.

In regionaal verband is gewerkt aan het bij de tijd brengen van de Structuurvisie Wonen, Zorg en Woonomgeving Midden-Limburg uit 2014, hierbij zijn de woonwensen en –behoefte in beeld gebracht. Dit inzicht is vertaald naar de gemeente Leudal en meer specifiek naar de afzonderlijke woonkernen. De resultaten van het woningmarktonderzoek geven een goede basis voor de beoordeling van nieuwe of gewijzigde plannen.

In 2018 is gestart met het project ‘woonwagenzaken’. Hiertoe is een plan van aanpak opgesteld dat wij als college hebben vastgesteld.

Sociaal domein, tekorten jeugdzorg
De samenwerking Sociaal domein Midden-Limburg West (Leudal, Nederweert en Weert) verloopt volgens verwachting. Het is zaak om attent te zijn op tijdige bijsturing van het beleid, waarvoor de Visie Sociaal domein in regionaal verband wordt herijkt. In 2018 is samen met relevante maatschappelijke partners een ‘Koersdocument preventie’ opgesteld. De inzet van dit koersdocument is de doelgerichtheid van preventie te vergroten op basis van positieve gezondheid. Vanuit een multidisciplinaire invalshoek (armoede, arbeid, gezondheid, jeugd, onderwijs, sport, veiligheid, welzijn, wonen en Wmo) wordt naar preventie gekeken. De uitvoering van dit koersdocument start in 2019.

Wij zijn bezorgd over het toenemende tekort in de Jeugdzorg voor onze gemeente. Over 2018 voor Leudal circa 3,5 miljoen (te compenseren uit de reserve ‘Sociaal Domein’, waarvan de bodem snel in zicht komt). Ook landelijk staat het merendeel van de gemeenten zwaar onder druk. Wij hebben als gemeente taken op het terrein van de jeugdzorg erbij gekregen (decentralisatie) met een grote korting op het budget, terwijl het aantal jongeren in de jeugdzorg stijgt. Het Rijk heeft aangegeven dat er een nieuw verdeelmodel na 2021 te verwachten is. De nieuwe hoogte van de Rijksbijdrage (als reactie op de tekorten van gemeenten) wordt bekend met de meicirculaire.
In 2018 zijn de volgende maatregelen genomen met als doel het tekort te reduceren:

  • Notitie inkoop en de Uitvoeringsagenda jeugdhulp, met als doel de transformatie te versnellen ter vermindering van de kosten.
  • Er is een Transformatieplan opgesteld met daarin beleidsacties en uitvoeringsmaatregelen.
  • Onze vereveningsafspraak in Midden-Limburg West loopt tot en met 2020. In 2018 verwachten we een bedrag van ongeveer € 500.000.

Vastgoed/accommodaties
In 2018 is gestart met de koers voor het beheer en de strategische ontwikkeling van het gemeentelijk en maatschappelijk vastgoed. In de Programmabegroting 2019-2022 wordt deze koers nader uitgewerkt. In essentie willen wij toekombestendige accommodaties realiseren, die ondersteunend en passend zijn voor een vitale samenleving. Hierbij is ruimte voor kunst & cultuur, sport, sociale cohesie en participatie.

Het onderhoudsniveau 4 voor de brede maatschappelijke voorzieningen (BMV’s) was van tijdelijke aard en is losgelaten. Deze BMV’s zijn (2018) en worden (2019) nauwkeurig geïnspecteerd. Op basis van deze inspecties stellen wij in samenspraak met het overkoepelend overlegorgaan gemeenschapshuizen (OOG) en de individuele stichtingsbesturen een onderhoudsplan per BMV op, waarbij ook het onderhoudsniveau ‘wordt opgekrikt’. Hiermee wordt ook het klachtenonderhoud aanzienlijk verlaagd. Gelijktijdig wordt de meerjaren onderhoudsplanning (MJOP) verder geactualiseerd, voor zowel de BMV’s als ook het overige gemeentelijk vastgoed.

Naast het beheer van het vastgoed dat wij willen behouden, wordt er ook gefocust op de strategische herontwikkeling van vastgoed/locaties die wij wensen af te stoten. Om beide koersen te laten slagen, is het van belang het accommodatiebeleid (besluitvorming raad december 2019) te herijken met als doel meer inzicht te verkrijgen in het vastgoeddossier.

De budgetten voor de werkzaamheden gelieerd aan het vastgoed van de gemeente Leudal, zijn in 2018 niet volledig benut. Er is sprake van een onderschrijding van €444.000. Bij nader inzien is dit te ambitieus gebleken, waarna bij de begroting 2019-2022 de verwachtingen voor het jaar 2019 en 2020 reeds zijn bijgesteld middels de budgetten.

Dienstverlening
De overall doelstelling voor dienstverlening is om van onze inwoners op alle niveaus van de dienstverlening minimaal een 7 als beoordelingscijfer te krijgen. Wij hebben in 2018 een aantal stappen gezet op weg naar dit doel, zoals:

  • het project ‘Tijdig en goed antwoorden’;
  • de vernieuwing van de gemeentelijke website;
  • aansluiting op Mijn Overheid;
  • nieuwe E-formulierengenerator
  • inrichten van een monitorsysteem om de resultaten van onze dienstverlening te sturen.

Burgerparticipatie
Wij staan meer en meer open voor reële en haalbare initiatieven uit de samenleving. Juist in de meer kleinschalige initiatieven zijn mooie resultaten te boeken en heeft een leereffect voor inwoners en de gemeentelijke organisatie op het vlak van co-creatief werken. Hierbij doen we ervaring op met kleinere projecten, voordat wij ons verbinden aan grotere burgerinitiatieven, zoals ’t Maasveld en het Samen Zorgen Huis.

Naast co-creatief werken bestaat ook nog ‘interactief beleid’, waarbij inwoners, ondernemers, verenigingen enz. participeren in de beleidsontwikkeling. Wij ontwikkelen beleid niet meer van achter het bureau, maar samen met belanghebbenden. Voorbeelden voor 2018 zijn het geurbeleid Zevenellen en de Structuurvisie Wonen.

Organisatieontwikkeling
In 2018 zijn we volop bezig geweest met het bouwen aan de basis. Er zijn in 2018 meerdere projecten afgerond (deel 1 van Dossiers op Orde, verbetering programmastructuur, verbetering processen binnen Samenleving, opstelling teamplannen en continueren van de Gesprekscyclus, enz.). Een aantal andere projecten werd gestart en die lopen nu nog steeds, zoals Dossiers op orde deel 2, ‘Tijdig en goed antwoorden’ en de verbeterprocessen binnen VTH. Wij hebben in 2018 het Strategisch opleidingsplan opgesteld en een aanpak ingezet voor Duurzame inzetbaarheid. Het proces rondom HR21 (functiewaardering) werd ondertussen doorlopen en in de loop van 2018 afgerond. Rond de zomer hebben meerdere teams als onderdeel van hun teamplannen de knelpunten rondom de kwantitatieve capaciteit in kaart gebracht. Een groot deel van de hieruit voortvloeiende claims is door de gemeenteraad gehonoreerd in november jl. bij het vaststellen van de Programmabegroting 2019-2022.

ga terug