Wat hebben we bereikt?
Visie en Actieplan Sociaal Domein
Het Sociaal Domein kent een grote dynamiek en is voortdurend in verandering. Daarom is bewust gekozen voor een actieplan met een looptijd van 2 jaar. In 2019 wordt dit actieplan ambtelijk geëvalueerd en bepaald welke actielijnen worden doorgezet, welke actielijnen worden herijkt en welke nieuwe actielijnen worden geïnitieerd.
In 2018 is gerapporteerd op de verschillende onderdelen in de paragraaf voorzieningen.
Samenwerking Midden-Limburg West
In 2018 hebben de gemeenten Leudal, Nederweert en Weert een 'Uitvoeringsconvenant Samenwerking Sociaal Domein gemeenten Midden-Limburg West' afgesloten. Hiermee wordt de samenwerking van de afgelopen jaren geborgd en voortgezet.
Ook is in 2018 een plan van aanpak Beleidsplan sociaal domein gemaakt. Het doel is om samen een integraal beleidsplan sociaal domein voor 2020 vast te stellen.
Ten behoeve van de ondersteuning van de gezamenlijke inkoop van jeugdvoorzieningen en Wmo-begeleiding is in 2018 een nieuwe inkoopsite Midden-Limburg West gemaakt.
Adviesraad Sociaal Domein
In 2018 heeft de Wmo-raad zich ontwikkeld tot een waardevolle brede Adviesraad Sociaal Domein. Het aandachtsgebied is uitgebreid met de Participatiewet en de Jeugdwet.
Resultaatgericht werken Wmo en Jeugdhulp
Sinds 1 januari 2018 is een aanzet gegeven tot sturing op resultaten voor de klant als hefboom voor de transformatie in het sociaal domein. De inzet van de aanbieder is niet meer maatgevend, het gaat over het voor de klant te behalen resultaat. Dit betekent een andere werkwijze waarbij het resultaat voorop staat. De toegang Wmo en het CJG bepalen samen met de cliënt welke doelen bereikt moeten worden en welk profiel hierbij past (ondersteuningsplan deel 1). Daarna bekijkt de aanbieder met de cliënt welke inzet binnen het profiel hiervoor nodig is (ondersteuningsplan deel 2). In de driehoek van toegang Wmo/CJG, aanbieder en jeugdige wordt het traject goed gevolgd en waar nodig bijgesteld. Een profiel is een bekostiging die bij resultaatgericht werken past. De aanbieder heeft binnen een profiel immers veel meer vrijheid om zijn inzet te bepalen om het resultaat te bereiken.
Door het resultaatgericht werken hebben we een positieve kwaliteitsslag gemaakt. Hierbij moet opgemerkt worden dat het een flinke cultuuromslag vraagt bij de cliënten, de toegangsmedewerkers en de aanbieders. Voor 2019 is een plan van aanpak gemaakt voor de optimalisatie van dit proces. Ook is in 2018 gebleken dat niet alle profielen passend waren bij de zorgvraag. Omdat we zoveel mogelijk hulp in een profiel willen brengen, hebben gemeenten de prijzen voor 2019 op basis van meer volledige historische data opnieuw vastgesteld. Dit is gebeurd in overleg tussen gemeenten en aanbieders, vanuit de insteek van een reële kostprijs conform wet -en regelgeving. Over het algemeen zijn de profielprijzen voor jeugdhulp gestegen en voor Wmo gedaald.
Totaal programma
Voorzieningen | (bedrag x 1.000) | |||
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2018 | Begroting na wijziging 2018 | Geboekt 2018 t/m periode | Realisatie - begroting | |
Lasten | 29.513 | 31.778 | 32.124 | 346 |
Baten | -6.111 | -6.338 | -7.428 | -1.090 |
Mutatie reserves | -1.226 | -2.408 | -1.474 | 934 |
Resultaat | 22.176 | 23.032 | 23.222 | 190 |