In 2018 zijn er behoorlijke stappen gezet in de verbetering van de in- en externe communicatie. Naar aanleiding van het actieplan Imagoverbetering, is de interne en externe communicatie verder geprofessionaliseerd. Tevens is naar aanleiding hiervan de vakgroep communicatie uitgebreid. De communicatieadviseurs zijn rechtstreeks gekoppeld aan specifieke afdelingen, waardoor communicatie nu aan de voorkant van beleid en besluitvorming betrokken is. Deze werkwijze van de vakgroep leidt ertoe dat er meer en beter gestuurd wordt op communicatie. Kansen worden gepakt en gecreëerd. Persvragen zijn afgenomen door zelf de regie hierop te pakken en informatie pro-actief te verstrekken middels onder andere persberichten.
De doorontwikkeling van de vakgroep communicatie heeft ook zijn uitwerking op het gebruik van social media. In 2018 heeft de vakgroep een social media strategie opgesteld. Diverse social media kanalen worden - in aanvulling op onder andere de website en de gemeente info - doel- en doelgroepgericht ingezet voor externe communicatie. Door de aanschaf van een monitoringssysteem kan de online berichtgeving beter gemonitord worden, waardoor er beter kan worden ingespeeld op de informatiebehoefte van diverse doelgroepen. Eind 2018 is een nieuwe website gelanceerd, met extra focus op toegankelijkheid, actualiteit en eenvoudig taalgebruik.
Naar aanleiding van het medewerkersonderzoek heeft de vakgroep communicatie in 2018 een verdiepingsslag gemaakt om inzicht te krijgen in de interne communicatie- en informatiebehoefte. Aan de hand van een aanvullende enquete onder alle medewerkers en bijeenkomsten met diverse betrokkenen is de interne communicatie- en informatiebehoefte vertaald naar een advies dat begin 2019 wordt voorgelegd aan de afdelingshoofden en de teamleiders.
Eind 2018 heeft de vakgroep een aanzet gemaakt voor een strategisch communicatieframe waarin de interne en externe situatie is geanalyseerd en de communicatieve ambities voor 2019 kort en helder worden geformuleerd. Eén van de ambities is het opstellen van een overall communicatieplan waarin de interne en externe gewenste communicatieve identiteit wordt geschetst en de samenhang tussen interne en externe communicatie tot uitdrukking komt. Dit communicatieplan wordt in de loop van 2019 uitgerold binnen de organisatie.